گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها

گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها

در مقاله زیر می خواهیم در مورد گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها توضیح دهیم.

 

در اواخر قرن نوزدهم بسیاری از دانشمندان و مهندسین دانش خود را بکار گرفتند تا دستگاهی را با قابلیت واکنش نسبت به فلزات اختراع کنند، چنین دستگاهی می توانست در جستجوی معادن ابزاری بسیار کاربردی و کلیدی محسوب می شود.
فیزیکدان المانیHeinrich Wilhelm Doveسیستم موازنه ی القایی induction balance ابداع کرد که صد سال بعد زمینه ساز تکامل فلزیاب های امروزی قرار گرفت. اولین دستگاه ها بسیار ابتدایی بوده و مصرف باتری بالایی داشتند و میزان عمق نفوذ در ان ها نیز بسیار پایین بود.

 

 

 

 

گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها
گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها

 

 

 

در جولای ۱۸۸۱ رئیس جمهور وقت امریکا جیمز گارفیلد در سانحه ای با گلوله زخمی شد. الکساندر گراهامبل تلاش کرد تا به کمک یک دستگاه فلزیاب محل گلوله را بیابد و به پزشکان کمک کند. اما متاسفانه در این امر ناکام ماند. مدتی بعد مشخص شد که روش ابتکاری گراهامبل می توانست کار ساز باشد. اما دلیل شکست روش او تداخل امواج دستگاه با فلز های سیم پیچ مانند تختی بوده که جیمز گارفیلد را بر روی ان خوابانده بودند. این اتفاق خود نقطه ی عطف تاریخی جالبی محسوب می شود. چرا که استفاده از این سیستم نوین برای اولین بار بسیار هیجان انگیز وجالب بوده است.

 

تکنولوژی، فلزیاب واجزای ان:

 

فلزیاب و اجزای ان
>طراحی سیم پیچ ها در طراحی فلزیاب ها
>انواع سیم پیچ ها در طراحی فلزیاب ها
>سیم پیچ های هم مرکز cocntric coil
>سیم پیچ های بیضوی elliptical coil
>سیم پیچ D شکل double D shaped coil

 

 

 

گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها
گنج یاب و تکنولوژی و اجزای مهم آن ها

 

 

 

طراحی سیم پیچ ها:

در ادامه ی سیر تکاملی سیستم های فلزیاب، طراحان ابتکارات خود را روی نسل های جدید فلزیاب پیاده کرده اند. سیستم موازنه ی القای اصلی، از دو سیم پیچ مجزا تشکیل شده است که در روی یکدیگر سوار می شوند.
کامپس الکترونیک طراحی نوینی در سیم پیچ ها ارائه کرد. که در ان دو سیم پیچ به صورت D در کنار هم قرار می گیرند تا یک دایره را تشکیل دهند. این سیستم در دهه ی ۷۰ گسترش وسیعی پیدا کرد اما هر دو نوع هم مرکز(دایره های روی هم) و D شکل(که با نام واید اسکن شناخته می شدند)، طرفداران خاص خود را داشتند.

نسل بعدی یابنده ها، ان هایی بودند که توانایی تفکیک مواد معدنی موجود در بافت زمین را داشتند. این قابلیت افزایش عمق جستجو را به دنبال داشت. این سیستم در فرکانس های پایین بهترین عملکرد را در قیاس با انواع قبلی از خود نشان می داد. به طوری که بهترین وضعیت عملکرد ان ها در فرکانس های ۳ تا ۲۰ کیلو هرتز بود. بسیاری از فلزیاب های رایج در دهه ی ۷۰ قابلیت تعویض کارکرد. از حالت تفکیک کننده به حالت معمولی را داشتند تا کاربر بتواند به دلخواه خود تنظیمات را تغییر دهد. در نسل های بعدی فلزیاب های پیشرفته تری عرضه شدند که قادر بودند. میان عمق جستجو و قدرت تفکیک تعادل برقرار کرده و قدرت سیستم را به حداکثر برسانند.

 

انواع سیم پیچ ها در طراحی فلزیاب ها:

همان طور که پیشتر نیز به ان اشاره کردیم، در طراحی سیم پیچ فلزیاب ها طرح های گوناگونی به صورت ابتکاری یا قراردادی مورد استفاده قرار می گیرند که پرکاربرد ترین ان ها عبارتند از:

>سیم پیچ های هم مرکز

>سیم پیچ های بیضوی

>سیم پیچ D شکل

سیم پیچ های هم مرکز concentric coil

می توان گفت نوعی از طراحی سیم پیچ است که بیشترین کاربرد را در صنعت فلزیاب ها دارد. این سیم پیچ ها دو سیم پیچ دایره ای شکل هستند که شعاع کمی دارند و در برخی موارد ضخامت ان ها متغییر است.

در مرکز ان ها ممکن است فضای خالی وجود داشته باشد. و یا با جسم یا ماده ای متفاوت پر شود. بسیاری از تولید کنندگان طرح سیم پیچ های خود را به حالت طرح شبکه ای تغییر داده اند. در این حالت طرح سیم پیچ مشابه نوع هم مرکز است ولی سیم پیچ به صورت یک شبکه ی تار عنکبوت در هم تنیده پیچیده می شود.

 

 

 

 

 

سیم پیچ های بیضوی elliptical coil

این طرح در سیم پیچ فلزیاب ها درست همان سیم پیچ های هم مرکز را تقلید می کند. با این تفاوت که سیم پیچ به صورت یک بیضی پیچیده می شود. تفاوت این دو نوع سیم پیچ را می توان اینگونه توجیه کرد: فرض کنید سیم پیچی هم مرکز با قطر حدود ۸ در ۸ اینچ داشته باشیم،

چنانچه از عرض ۸ کاسته و به طول سیم پیچ بی افزاییم به طور مثال سیم پیچی با عرض ۶ و طول ۱۰ بسازیم، توانسته ایم سیم پیچی بیضی شکل درست هم وزن سیم پیچ هم مرکز قبلی ولی با پوشش بیشتر بسازیم. در واقع مزیت سیم پیچ بیضوی نسبت به نوع هم مرکز تنها تفاوت در میزان پوشش دهی بستر مورد نظر در عین حفظ وزن سیم پیچ است.

 

 

 

 

 

سیم پیچ D شکل double D shaped coil

در این طرح، دو سیم پیچ به صورت دو حرف D انگلیسی پشت به پشت هم قرار می گیرند. این نوع سیم پیچ ها از عمق نفوذ کمتری برخوردارند. اما سطح وسیع تری را پوشش می دهند و کمتر تحت تاثیر کانی های موجود در بستر قرار می گیرند. در ادامه ما نگاهی دقیق تر به تمام انواع تکنولوژی های بکاررفته در صنعت فلزیاب ها خواهیم انداخت.

 

 

 

 

 

 

اجزای فلزیاب ها:

 

دستگاه های فلزیاب ها معمول امروزی از اجزای نسبتا” متداولی تشکیل شده اند که عبارتند از:

>دستگیره تعادل (اختیاری): جهت حفظ تعادل دستگاه به هنگام جلو و عقب بردن ان بکار می رود.
>جعبه کنترل: شامل مدارات کنترلی، سیستم سخنگو، باطری و ریزپردازنده است.
>میله: جعبه کنترل را به سیم پیچ وصل می کند تا شما بتوانید سیستم را بدون خم شدن بکار برید.
>انتن: بخشی است که وجود فلز را حس می کند.
همچنین بسیاری از دستگاه ها یک گوشی متصل به سیستم سخنگو و یک صفحه نمایش کوچک هم دارند.

 

تکنولوژی مورد استفاده در فلزیاب ها

 

 

 

با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت ساخت فلزیاب ها و کاربردهای متنوع ان ها در رشته ها و علوم گوناگون، هر فلزیاب با تکنولوژی ساخت. منحصر به فرد خود ارائه می شود. در این فصل از کتاب به بررسی سیستم ها و تکنولوژی های به کار رفته. در دستگاه های فلزیاب ها می پردازیم اما لازم به ذکر است توضیحات مربوط به سیستم های شایع تر و پرکاربردتر با دقت و تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

تقسیم بندی فلزیاب ها از نظر خروجی:

>انالوگ
>دیجیتال
>تصویری

 

فلزیاب انالوگ:
فلزیاب انالوگ از طریق فرکانسی که به زمین وارد می کند. و از زمین دریافت می کند جنس ماده را شناسایی می کند (فلزیاب انالوگ تفکیک ندارد).

فلزیاب دیجیتالی :
فلزیاب دیجیتالی دارای صفحه دیجیتال بوده و قادر به تفکیک و تعیین متراژ می باشد. در فلزیاب دیجیتالی از لوپ و دیسک استفاده می شود.

فلزیاب تصویری :
فلزیاب تصویری قادر به ویرایش تصویر داخل زمین می باشد. به طور مثال اگر مجسمه ای داخل زمین باشد شکل مجسمه را نشان می دهد. فلزیاب های تصویری قادر به شناسایی حفره ی غارها و غیره هستند.

 

تقسیم بندی فلزیاب ها از دیدگاهی دیگر:

فلزیاب حرارتی
>فلزیاب فرکانسی
>فلزیاب لیزری
>فلزیاب حرارتی

فلزیاب حرارتی، حرارت و گازی که از فلز پخش می شود را تجزیه و تحلیل کرده و جنس را شناسایی می کند.

 

فلزیاب فرکانسی:

هر داخل زمین فرکانسی از خود پخش می کند که فلزیاب این فرکانس را دریافت کرده و شناسایی می کند. فلز داخل زمین هر چه قدر کوچک تر باشد فرکانس کمتری از خود پخش می کند و فلزیاب دچار خطا می شود. در موقع استفاده از این نوع فلزیاب باید خیلی ارام دیسک و یا لوپ را حمل کرد. چون فرکانس به درستی به دستگاه نمی رسد و درصد خطای دستگاه بالا می رود.

 

فلزیاب لیزری :

فلزیاب لیزری دارای چند نوع لیزر متفاوت می باشد که این لیزرها را داخل زمین منتقل می کند. در عمق معین اگر لیزر به فلزی برخورد کند به سرعت ان را شناسایی می کند در اینجا کوچک و بزرگ بودن فلز اهمیت چندانی ندارد.

 

 

تکنولوژی های اصلی مورد استفاده در ساخت فلزیاب ها عبارتند از :

 

 >سیستم فرکانس – ضربه ای Beat Frequency Oscillator
 >سیستم بالانس القائی Induction Balance
 >سیستم القای پالس Pulse Induction
 >سیستم فرکانس بسیار پایین Very Low Frequency
 >سیستم دریافت گذار Transmit-Receive

 

 

درس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات   @zarshenasan

تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :  

@karshenas_zarshenasan    

 

شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیر فلزیاب مهندس کیان پور : ۰۹۱۲۲۳۰۲۲۱۵

جهت تعمیر فلزیاب و ارتقا فلزیاب و فروش فلزیاب دستگاه فلزیاب  

خود چه به صورت حضوری و غیر حضوری میتوانید از طریق

راه های ارتباطی شرکت آسیا مدرن با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس :۰۹۱۰۰۰۶۱۳۸۸

گنج یابی

 فلزیاب های برتر دنیا

پینترست

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فلزیاب

و انواع فلزیاب اینجا را کلیک کنید و توضیحات بیشتر را مطالعه کنید.

درباره‌ی taladetect

همچنین ببینید

معرفی فلزیاب مگنوس پاورفول 09196838263 09196838262

معرفی فلزیاب مگنوس پاورفول

معرفی فلزیاب مگنوس پاورفول گنج یاب حرفه ایی Magnus Powerfull : اسکنر زمینی Magnus Powerfull …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
Call Now Button