انواع سیم پیچ

همراهان همیشگی و کاربران محترم سایت آسیا مدرن ، همان طور که میدانید.

در قسمت مقالات سایتمون درباره ی فلزیاب ها و انواع آن توضیحاتی کامل به صورت اختصاصی داده شده است.

و امروز میخواهیم درباره ی انواع سیم پیچ در ساخت لوپ فلزیاب برای شما توضیحاتی بدیم و اطلاعاتی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

تا خرید کامل تر و بهتری را داشته باشید و با شرکت آسیا مدرن تجربیات بهتری را برای خرید خود کسب کرده باشید .

سیم پیچ در ساخت لوپ فلزیاب

انواع سیم پیچ

لوپ فلزیاب یا کویل فلزیاب چیست؟

کویل یا لوپ فلزیاب یک بخش اصلی از دستگاههای فلزیاب ، طلایاب و گنج یاب می باشد، شکل لوپ یا کویل دایره یا بیضی شکل می باشد.

قابلیت لوپ فلزیاب به این صورت است که یک میدان مغناطیسی تولید می کند. و اهداف فلزی را در محیط اطراف دنبال می کند به ترتیب که لوپ با دستگاه مرکزی هماهنگ شده.

و با توجه به فرمان هسته مرکزی دستگاه به اکتشاف اجسام می پردازد، این اتصال توسط یک کابل بین لوپ و دستگاه فلزیاب انجام می گیرد.

و اندازه و عمق میدان مغناطیسی به شکل و اندازه کویل جستجو در فلزیاب بستگی دارد. و همینطور سایز و اندازه لوپ به توان دستگاه فلزیاب بستگی دارد.

لوپ ها معمولا شامل دو مجموعه داخلی از سیمهای پیچیده شده، یک کویل فرستنده (TX) و یک کویل دریافت (RX) می باشد و کویل های مونو می تواند متفاوت باشد. در آن یک کویل به عنوان فرستنده و گیرنده عمل می کند.

و هنگامی که فلزیاب روشن می شود، کویل TX یک میدان مغناطیسی در فضای اطراف ایجاد می کند. وقتی یک جسم فلزی در میدان مغناطیسی تولید شده باشد.

در میدان مغناطیسی تغییراتی ایجاد می‌کند، در سیم پیچ آر اکس این تغییرات اعمال شده. و سیگنال خروجی را به بخش هسته(مدارهای تجزیه و تحلیل).

دستگاه فلزیاب ارسال می کند، الگوی تشخیص و تغییرات در لوپ با ترکیبی از الگوی میدان ایجادشده TX و الگوی میدان حسی RX تعیین می‌شود.

 

انواع کویل و لوپ فلزیاب

  • لوپ جستجوگر کوچک : از آنجا که میدان مغناطیسی یک سیم پیج کوچک در یک حجم کوچک متمرکز است. ، بهترین انتخاب برای کاوش در مناطق با زباله فلزی فراوان است. این امر به شما اجازه می دهد تا بر روی زباله‌ها مانور دهید تا اهداف خوبی را پیدا کنید،. مخصوصا هنگام جستجو در مکان های تنگ، که جستجوگرهای بزرگ نمی توانند آن را انجام دهند. علاوه بر این، به دلیل میدان تشخیص متمرکز، جستجوگرهای کوچک برای شناسایی اشیاء بسیار کوچک بهترین هستند.

 

  • لوپ جستجوگر متوسط : برای شکار اهداف مهم که معمولا ً شامل سکه‌ها و اهداف با اندازه سکه است , بهترین انتخاب است . از آنجا که کویل با سایز متوسط بهترین ترکیب از چگالی میدان مغناطیسی ، عمق شناسایی و توانایی تشخیص بیشترین طیف از اندازه‌های هدف. در محدوده تشخیص را فراهم می‌کند ، بنابراین استاندارد ترین سیم پیچ با اکثر فلزیاب های استاندارد است.

 

  • لوپ جستجوگر بزرگ : لوپ های بزرگ میدان مغناطیسی بیشتری نسبت به سیم پیچ‌های کوچک تولید می‌کنند. و در نتیجه عمق و پوشش بیشتری را فراهم می‌کنند . این به این معنی است که اسکن کردن یک ناحیه جستجو با یک کویل بزرگ‌تر نسبت. به یک سیم‌پیچ کوچک‌تر به رفت آمد کمتری نیاز دارد. و گاها با عنوان لوپ پروانه ای یا لوپ دابل شناخته میشود نمونه دیگر آن نیز با نام کویل سیم پیچ کابل نامیده میشود.

 

 

 

 

انواع سیم پیچ
انواع سیم پیچ

 

 

اسامی دیگر لوپ فلزیاب

  • کویل فلزیاب
  • دیسک فلزیاب
  • لوپ فلزیاب
  • سیم پیچ فلزیاب
  • ناگت فایندر

 

در طراحی سیم پیچ فلزیاب ها طرح های گوناگونی به صورت ابتکاری یا قراردادی مورد استفاده قرار می گیرند که پر کاربردترین آن ها عبارت اند از :

  • سیم پیچ های هم مرکز
  • سیم پیچ های بیضوی
  • سیم پیچ D شکل
  • سیم پیچ سوپر D
  • سیم پیچ های متناسب با مدار فلزیاب های دستی

لوپ میتواند از قطر ۲۸ سانتی متر تا دو متر مربع باشد که متداول ترین لوپ های مورد کاربرد هستند. هرچه لوپ کوچکتر باشد عمق کمتری را مورد کاوش قرار میدهد اما در یافتن اهداف کوچک فلزی راندمان بهتری دارد.

 

سیم پیچ های هم مرکز ( Cocentric Coil ) :

می توان گفت نوعی از طراحی سیم پیچ است که بیشترین کاربرد. را در صنعت ساخت فلزیاب ها دارد. این سیم پیچ ها دو سیم پیچ دایره ای شکل هستند که شعاع کمی دارند. و در برخی موارد ضخامت آن ها متغیر است.

در مرکز آن ها ممکن است فضای خالی وجود داشته باشد. و یا با جسم یا ماده ای متفاوت پر شود. بسیاری از تولید کنندگان طرح سیم پیچ های خود را به حالت شبکه ای تغییر داده اند.

در این حالت طرح سیم پیچ مشابه نوع هم مرکز است ولی سیم پیچ ها به صورت یک شبکه ی تار عنکبوت در هم تنیده پیچیده می شود.

 

سیم پیچ های بیضوی ( Elliptical Coil ) :

این طرح در سیم پیچ فلزیاب ها درست همان سیم پیچ های هم مرکز را تقلید می کند. با این تفاوت که سیم پیچ به صورت یک بیضی پیچیده می شود. تفاوت این دو نوع سیم پیچ را می توان اینگونه توجیه کرد:

فرض کنید سیم پیچ هم مرکز با قطر حدود ۸ در ۸ اینچ داشته باشیم، چنانچه از عرض ۸ کاسته. و به طول سیم پیچ بی افزاییم، به طور مثال سیم پیچی با عرض ۶ و طول ۱۰ بسازیم، توانسته ایم. سیم پیچی بیضی درست هم وزن سیم پیچ هم مرکز قبلی ولی با پوشش بیشتر بسازیم. در واقع مزیت سیم پیچ بیضوی نسبت به نوع هم مرکز تنها تفاوت در میزان پوشش دهی بستر مورد نظر در عین حفظ وزن سیم پیچ است.

 

 

 

انواع سیم پیچ
انواع سیم پیچ

 

 

سیم پیچ D شکل ( Double D Shaped Coil ) :

در این طرح، دو سیم پیچ به صورت دو حرف D انگلیسی پشت به پشت قرار می گیرند. این نوع سیم پیچ ها از عمق نفوذ کمتری برخوردارند اما سطح وسیع تری را پوشش می دهند و کمتر تحت تاثیر کانی های موجود در بستر قرار می گیرند.

ما نمی توانیم مشخص کنیم کدام نوع سیم پیچ برای ساخت لوپ فلزیاب بسیار خوب است.، چراکه طراحی لوپ بستگی به مکان های مورد استفاده فلزیاب از نظر میزان رطوبت و میزان کانی های موجود. در خاک و همچنین عمق کاوش و مدار فلزیاب دارد. به همین دلیل شرایطی که باید فلزیاب در آن فعالیت نماید. به ما می گوید کدام نوع طراحی سیم پیچ برای ساخت لوپ فلزیاب موثر است.

 

کویل های معمولا در سایز کوچک ، متوسط و بزرگ تولید می شوند. که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند. فلزیاب ها معمولا دارای سه مدل با تکنولوژی های فرکانس بسیار کم (VLF) ، القاء پالسی (PI) و نوسان فرکانس ضربانی (BFO) می باشند.

پس هر یک از این فلزیاب ها دارای کویل های خاص خود هستند که بر روی سیستم های دیگر کارایی ندارند. کویل ها از نظر ساختاری دارای 5 نوع می باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

پیکربندی های مختلف کویل :

  • متحدالمرکز ( Concentric )
  • تکی ( Mono )
  • تصویری ( Imaging )
  • پیکربندی Double-D
  • دو جعبه ای ( ۲Box )

 

 

 

انواع سیم پیچ
انواع سیم پیچ

 

 

کویل متحدالمرکز :

این نوع کویل معمولا دایری ای شکل می باشد و از دو سیم پیچ فرستده و گیرنده تشکیل شده است. سیم پیچ فرستنده ای که ما در مورد آن صحبت می کنیم، در سطح بیرونی کویل قرار دارد و اندازه آن بزرگ می باشد و سیم پیچ دریافت کننده نیز در وسط کویل قرار دارد و سایز کوچکی دارد. میدان مغناطیسی تولید شده توسط این نوع سیم‌پیچ ها را می‌توان به صورت مخروطی شکل توصیف کرد.

 

کویل تکی ( Mono ) :

در این نوع پیکربندی هردو سیم پیچ فرستنده و گیرنده میتوانند در کنار هم قرار گیرند یا یک سیم پیچ هم فرستنده باشد هم گیرنده. هنگامی که دستگاه روشن می شود ، سیم پیچ TX یک میدان مغناطیسی را در فضای اطراف ایجاد می کند.

هنگامی که یک شی در این میدان مغناطیسی پیدا شود یک موج در میدان مغناطیسی ایجاد می شود و سیم پیچ RX این موج را حس می کند و سیگنال را به بخش کنترل ارسال می کند.

 

کویل تصویری (Imaging) :

این نوع کویل مدل ارتقاء یافته پیکربندی های متحد المرکز است .که دارای یک سیم پیچ گیرنده اضافی است.  این سیم پیچ اضافی اطلاعات هدفمند دیگری را که برای درک عمق هدف واقعی و قابلیت اندازه گیری واقعی را در اختیار اپراتور قرار می دهد.

با این اطلاعات فلزیاب می تواند به طور کامل یک هدف را مشخص کند و همچنین زباله های موجود را از هدف تفکیک کنید.

 

کویل Double-D

این مدل از دو کویل فرستنده و گیرنده استفاده می کند. این پیکربندی به شکل بیضی می باشد. که یک سیگنال ایجاد می‌کند که به طور یکنواخت روی زمین را پوشش می‌دهد.

نقطه زنی با کویل DD می تواند چالش برانگیز باشد. و به یک کاوشگر حرفه ای نیاز دارد مگر اینکه شما ازاین کویل همراه با یک فلزیاب استفاده کنید. که دارای ویژگی نقطه زنی باشد.

خاک معدنی در عملکرد این کویل ، بر خلاف کویل های متحدالمرکز و مونولوپ تاثیری ندارد زیرا این لوپ تقریبا ۷۰ درصد اثرات مواد معدنی را نادیده می گیرد.

 

کویل دو جعبه ای ( ۲Box ) :

در پیکربندی دو جعبه ای سیم پیچ های فرستنده و گیرنده با فاصله ی زیادی از یکدیگر قرار دارند. و این نوع طراحی باعث میشود که بهترین گزینه برای کاوش در اعماق زمین شوند. به خاطر محدوده گسترده ای که پوشش میدهند اشیاء زیر ۳ اینچ را نادیده میگیرد.

 

 

 

 

درس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات   @zarshenasan

تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :  

@karshenas_zarshenasan    

 

شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیر فلزیاب مهندس کیان پور : ۰۹۱۲۲۳۰۲۲۱۵

جهت تعمیر فلزیاب و ارتقا فلزیاب و فروش فلزیاب دستگاه فلزیاب  خود چه به صورت حضوری و غیر حضوری میتوانید از طریق

راه های ارتباطی شرکت آسیا مدرن با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس :۰۹۱۰۰۰۶۱۳۸۸

گنج یابی

 فلزیاب های برتر دنیا

پینترست

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فلزیاب وانواع فلزیاب اینجا را کلیک کنید و توضیحات بیشتر را مطالعه کنید.

 

درباره‌ی taladetect

همچنین ببینید

آشنایی با انواع فلزیاب در بازار  09196838263 09196838262

آشنایی با انواع فلزیاب در بازار 

آشنایی با انواع فلزیاب در بازار    آشنایی با انواع فلزیاب در بازار  ؛ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
Call Now Button